OORSPRONG VAN HET VOLENDAMS DIALECT

mrt. 21, 2022

Het Volendams is een levend Waterlands dialect, dat zowel Frankische, Friese als Saksische kenmerken vertoont. Kort na 1300 vestigden zich van de Franken afstammende ontginners uit Zuiderwoude in en rond Volendam. Na de opkomst van de buitenvisserij waaierde de bevolking van Volendam steeds verder uit over het achterland en langs het hele Zuiderzee- en Waddengebied.

Alleen al tot 1860 trokken 1.236 instromers uit meer dan 100 plaatsen in Nederland en het buitenland naar Volendam. De grootste groep bestond uit Schokkers, die hun door het water bedreigde eiland vanaf 1700 begonnen te verruilen voor het na de Hervorming merendeels katholiek gebleven Volendam.

Professor Van Ginniken benadrukte de invloed van het Schokkers dialect op dat van Volendam. Maar invloeden kwamen ook vanuit het nabije achterland en de Zaankant en ook Amsterdam waar de Volendammers al vroeg visten op het IJ en aanliggende meren.

Daarnaast was er inbreng vanuit Drechterland en het Eiland-Westfries van Wieringen, Texel en uitvalshaven Nieuwediep, dat al in de 17e eeuw de uitvalshaven was van de Volendamse Noordzeevissers.

Met West-Terschelling van 1781 tot kort na 1900 als tweede thuishaven ontstond vervolgens het contact met het nog sterker Fries getinte Westerendse dialect. Naast Nieuwediep, Harlingen en Enkhuizen was de belangrijkste aanvoerhaven Amsterdam, waar Jordannees en Jiddisch van invloed waren terwijl via de grote vaart weer de nodige scheepstermen en Maleis werden opgedaan.

Door al die invloeden groeide het Volendams uit tot een mengdialect, dat uiteraard ook is veranderd. Door de teruggang van visserij en klederdracht raakten veel woorden en zegswijzen in onbruik.

De opmars van het Algemeen Nederlands ten koste van het dialect wordt door velen bestreden. Zo kwamen er nieuwe leerstoelen en namen onderzoeken en activiteiten toe. In Limburg vindt 75% van de bevolking dat het dialect goed is voor het gevoel van eigenwaarde en zelfbewustzijn. Diverse organisaties spannen zich daar samen met het onderwijs in voor het naast elkaar gebruiken van het dialect en Algemeen Nederlands in creatieve taaluitingen van volkscultuur als literatuur, toneel en muziek. Leerkrachten krijgen er bijscholing ter bevordering van het dialectgebruik bij de jeugd, dat te vaak beperkt blijft tot de sociale media.

Naast het officiële Nederlands en Fries zijn het Limburgs en Nedersaksisch volgens het Europees Handvest door de regering als regionale talen of minderheidstalen erkend.

Het Volendams neemt met zijn historisch verankerde Frankische, Friese en Saksische wortels een unieke positie in.

Uit ‘Over Volendams gesproken’, door Jan en André Kes (2019) en bewerkt door Dick Bond

Een zwart-wit logo voor volendams museum

25 apr., 2024
Na 4 jaar is het nieuwe jaarboek van het Volendams Museum weer verkrijgbaar. Het is een prachtig samengesteld magazine met boeiende verhalen, gedetailleerde stambomen en natuurlijk nostalgische foto’s. Ook geven we een bijzonder inkijkje in het verleden van het Volendams Museum en blikken we vooruit op de toekomstplannen. Genieten bij een lekker bakkie Wil je graag meer weten over het Volendams Museum, het verleden en de toekomst? Koop dan dit mooie jaarboek voor slechts €9,95 in onze shop. Kom langs en geniet van dit prachtige boek onder genot van een heerlijk kopje koffie of thee.
16 apr., 2024
In het stoffenwinkeltje van het museum worden op dit moment de handwerkjes van Aafke Bootsman getoond. Dit zijn mooie handwerkjes zoals engeltjes, kettingen en een vlieger, gemaakt van Volendammer kleding. Zo zorgt Aafke ervoor dat versleten kleding een tweede leven krijgt. In het stoffenwinkeltje wordt zo het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ met elkaar verbonden. Kom eens kijken in het Volendams Museum naar de mooie handwerkjes van Aafke Bootsman.
10 apr., 2024
Tijdens de pieperrace hebben een aantal afgevaardigden van het Volendams Museum en de Vereniging Behoud Volendammer Botters een aantal visserstruien in ontvangst mogen nemen. Deze truien zijn speciaal voor ons ontwikkeld. Het zijn unieke truien die doen denken aan de traditionele Volendammer visserstruien van oudsher. Keep it Local Het ontwerpen en fabriceren van de truien maakt onder deel van ‘Keep it Local’. Dat is een project van lectoraat Fashion Research & Technology aan de Hogeschool van Amsterdam. Leslie Eisinga en Maaike Feitsma hebben de truien ontworpen en ontwikkeld voor het Volendams Museum en de Vereniging Behoud Volendammer Botters. De truien zijn gemaakt van 100% wol en door een speciale 3D-breimachine gefabriceerd. Het is de enige breimachine in zijn soort in heel Nederland. Het ontwerp met het enkele huisjes van het doolhof maakt de trui heel erg speciaal. Alleen voor leden De trui is heerlijk warm en waterbestendig. Op dit moment is de trui alleen gemaakt voor leden van het Volendams Museum. Er wordt nog onderzocht of het ook mogelijk is om de trui op grote schaal te maken.