Expositie: ''Volendam: Muzikale reis door de eeuw!''

mrt. 18, 2024

In de expositie Volendam, een muzikale reis door de eeuw wordt een niet eerder op deze schaal vertoond overzicht van de rijke muzikale historie van Volendam gegeven. Van de successen van The Cats en BZN tot Jan Smit en Nick en Simon tot het ‘andere geluid van Volendam’ met bands als Alasca en Mell and Vintage Future. Via nooit eerder geziene foto’s, eremetaal en bijzondere relikwieën wordt 100 jaar muzikaal succes uit Volendam gevierd.

Kom 100 jaar Volendamse muziekgeschiedenis vieren

Van 3 maart tot eind 2024 staat het Volendams Museum in het teken van muziek. Muziek en Volendam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en de muziek van Volendammer artiesten heeft voor wereldwijd succes gezorgd. Maak een muzikale reis door het verleden én heden in het Volendams Museum.

Palingsound door de jaren heen

Van The Cats en BZN naar Jan Smit, Nick en Simon en de 3J’s; de ‘palingsound’ heeft een bijzondere impact gehad op de vaderlandse muziekgeschiedenis. In de expositie “Volendam, een muzikale reis door de eeuw” ontdekt u het verhaal van de populaire muzieksound uit het kleine vissersdorp. Met veel exclusieve, nooit eerder vertoonde beelden en relikwieën uit de rijke pophistorie.

Het andere geluid van Volendam

Maar ook het andere geluid van Volendam is niet vergeten. Naast de populaire Palingsound zijn er vele muzikale talenten die een eigen pad gebaand hebben met een geheel eigen sound. Wat te denken van Alasca, Blanko en Mell and Vintage Future? Het andere geluid van Volendam ontdekt u ook in de meest omvangrijke expositie over Volendammer muziek ooit.

De expositie “Volendam, een muzikale reis door de eeuw” bezoeken?

Het Volendams Museum is dagelijks geopend tussen 10 en 17 uur. De expositie is in die openingstijden te bezoeken. Wil je alvast kaarten reserveren? Dat kan via de website van het Volendams Museum. Voor meer informatie kunt u tijdens openingstijden contact met ons opnemen.

25 apr., 2024
Na 4 jaar is het nieuwe jaarboek van het Volendams Museum weer verkrijgbaar. Het is een prachtig samengesteld magazine met boeiende verhalen, gedetailleerde stambomen en natuurlijk nostalgische foto’s. Ook geven we een bijzonder inkijkje in het verleden van het Volendams Museum en blikken we vooruit op de toekomstplannen. Genieten bij een lekker bakkie Wil je graag meer weten over het Volendams Museum, het verleden en de toekomst? Koop dan dit mooie jaarboek voor slechts €9,95 in onze shop. Kom langs en geniet van dit prachtige boek onder genot van een heerlijk kopje koffie of thee.
16 apr., 2024
In het stoffenwinkeltje van het museum worden op dit moment de handwerkjes van Aafke Bootsman getoond. Dit zijn mooie handwerkjes zoals engeltjes, kettingen en een vlieger, gemaakt van Volendammer kleding. Zo zorgt Aafke ervoor dat versleten kleding een tweede leven krijgt. In het stoffenwinkeltje wordt zo het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ met elkaar verbonden. Kom eens kijken in het Volendams Museum naar de mooie handwerkjes van Aafke Bootsman.
10 apr., 2024
Tijdens de pieperrace hebben een aantal afgevaardigden van het Volendams Museum en de Vereniging Behoud Volendammer Botters een aantal visserstruien in ontvangst mogen nemen. Deze truien zijn speciaal voor ons ontwikkeld. Het zijn unieke truien die doen denken aan de traditionele Volendammer visserstruien van oudsher. Keep it Local Het ontwerpen en fabriceren van de truien maakt onder deel van ‘Keep it Local’. Dat is een project van lectoraat Fashion Research & Technology aan de Hogeschool van Amsterdam. Leslie Eisinga en Maaike Feitsma hebben de truien ontworpen en ontwikkeld voor het Volendams Museum en de Vereniging Behoud Volendammer Botters. De truien zijn gemaakt van 100% wol en door een speciale 3D-breimachine gefabriceerd. Het is de enige breimachine in zijn soort in heel Nederland. Het ontwerp met het enkele huisjes van het doolhof maakt de trui heel erg speciaal. Alleen voor leden De trui is heerlijk warm en waterbestendig. Op dit moment is de trui alleen gemaakt voor leden van het Volendams Museum. Er wordt nog onderzocht of het ook mogelijk is om de trui op grote schaal te maken.